هیئت عالی‌رتبه استان آخال ترکمنستان به سرپرستی استاندار آخال پس از بازدید از ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ازجمله خدمات بهداشتی، تجهیزات به‌روز، بخش پذیرش بیماران بین‌الملل، حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص، مرکز هوشمند و پزشکی از راه دور بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد، علاقه‌مند به انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف در حوزه بهداشت و درمان با دانشگاه شد تا از طریق دیپلماتیک عملیاتی شود.

به گزارش وبدا، نشست مشترک هیئت عالی‌رتبه استان آخال ترکمنستان با رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و معاونان این دانشگاه پس از بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد روز پنج‌شنبه سوم اسفندماه 1402 در محل این بیمارستان برگزار شد.

 

دکتر شاهین‌فر در این جلسه خطاب به هیئت عالی‌رتبه ترکمنستان اظهار کرد: دیدار شما در اینجا با ما باعث خوشحالی است چراکه در بخش‌های بهداشت، درمان و گردشگری سلامت، پژوهش و آموزش ما مشتاقانه آماده همکاری با شما هستیم و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که فراهم آورده در مسیر این همکاری ثابت‌قدم است.

 

وی تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه و گسترش روابط علمی با مراكز آموزشي کشور ترکمنستان که به دلیل قرابت‌های جغرافیایی و فرهنگی، یکی از اولویت‌های دانشگاه در بخش بین‌الملل است؛ برگزاري دوره‌هاي آموزشی در رشته‌هاي پرمتقاضي، خدمات درماني بيماران بين‌الملل و ظرفيت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي قابل اشتراك ازجمله زمینه‌های همکاری ما با کشور ترکمنستان و استان آخال است.

 

وی گفت: در همین راستا امروز به گرمی از شما استقبال می کنیم و فرصت را غنیمت شمرده تا با معرفی کوتاهی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی و اختصاصا این بیمارستان فوق تخصصی که در آن حضور داریم، با ظرفیت‌های استان خراسان شمالی در حوزه بهداشت و درمان بیش از پیش آشنا شده و برای توسعه همکاری‌های مشترک برنامه‌ریزی کنیم.

 

دکتر شاهین‌فر عنوان کرد: این دانشگاه اکنون با 22 رشته تحصیلی دارای 6 دانشکده شامل پزشکی، دندانپزشکی،پیراپزشکی، بهداشت، دو دانشکده پرستاری و یک آموزشکده فوریت های پزشکی است که بیش از 2 هزار و 500 دانشجو در 5 مقطع تحصیلی را در خود جای داده است. 250 عضو هیات علمی در بخش‌های مختلف که تعدادی از ایشان جزو 2درصد دانشمند برتر جهان نیز قرار گرفته اند، بار علمی دانشگاه را برعهده داشته که توانسته بخش قابل توجهی از نیاز درمانی و بهداشتی استان را رفع کند و همزمان در مسیر پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه‌ای و ارتقایی گام بردارد.

 

وی، پذیرش دانشجو در رشته های دستیار اطفال، داخلی و جراحی، دندانپزشکی، پزشکی، فوریت پزشکی، برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت در زبان ترکمنی و انگلیسی در زمینه: دندانپزشکی، چشم پزشکی، اطفال، جراحی، گیاهان دارویی و طب سنتی، راه اندازی تله مدیسین، مشاوره و معاینه از راه دور، آزمایشگاه جامع مرکزی، همایش بین المللی مجازی را از جمله زمینه های همکاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در بخش آموزش برشمرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: در بخش پژوهش نیز دوره‌های دستیار پژوهشی و فرصت مطالعاتی در زمینه های نانوبیوتکنولوژی، سلول بازساختی، گیاهان دارویی، زئونئوز، خدمات عصاره گیری و اسانس گیری در مرکز گیاهان دارویی، دارای هربایوم و سمی بیش از ۴۰۰ گیاه بومی و ۳۰۰ گیاه غیربومی، دارای ۲۳ شرکت فناور در حوزه های ثبت اختراع، تولید در زمینه کیت های آزمایشگاه، تجهیزات پزشکی و لوسیون های گیاهی، تغذیه و صنایع غذایی و همایش در حوزه نانوبیوتکنولوژی و گیاهان دارویی، می‌توانیم با ترکمنستان همکاری کنیم.

 

وی به ظرفیت‌های درمانی ازجمله ‏IPD، عمل جراحی چشم و زیبایی پلک، سزارین، ارتوپدی، درمان های ناباروری IVF و IUI و نیز امکانات و زیرساخت‌های حوزه بهداشت نیز اشاره و ضمن دعوت رسمی برای حضور مجدد در خراسان شمالی و بازدید از دیگر امکانات دانشگاه، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام کرد.

 

دکتر شاهین‌فر با بیان اینکه ظرفیت درمانی استان با مجموعا 9 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و 2بیمارستان غیرتابعه دانشگاه در حال خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد در مجموع با 23 بخش بستریِ فعال با بهره‌گیری از توانمندی بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص استان، در تمام رشته‌های پزشکی، در حال حاضر با میانگین  6هزار نفر بستری در ماه، جراحی‌های مختلف و خدمات فوق تخصصی قلب، گوارش، ریه، روماتولوژی و ... ارائه می‌دهد.

 

وی اظهار کرد: این بیمارستان؛ دارای رتبه اعتباربخشی درجه 1 در کشور، از مجهزترین بیمارستان‌های فوق تخصصی استان است که در کنار آن مجموعه دپارتمان قلب قرار گرفته و تمامی اعمال تشخیصی قلب و جراحی قلب باز در آن انجام می‌شود. همچنین بخش مجزای بیماران بین الملل (IPD) که از نزدیک مورد بازدید هیئت محترم قرار گرفت.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: یکی از بزرگترین مزیت های این بخش، ارائه خدمات هتلینگ به همراه بیمار است. از آنجاییکه حفظ آرامش بیمار برای ما مهم است، شرایطی را ایجاد کرده ایم تا همراه بیمار بتواند در طول پروسه درمان و بستری در کنار وی حضور داشته باشد. در بخش IPD بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد، پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف در کنار پرسنل خبره و آموزش دیده، آماده خدمات دهی به بیماران بین‌الملل با بالاترین کیفیت هستند.

 

وی تصریح کرد: هزینه تمام‌شده برای درمان بیماران خارجی در خراسان شمالی بسیار کمتر از استان‌های دیگر است که به‌عنوان یکی از مزیت‌های گردشگری سلامت در استان محسوب می‌شود و علاوه بر این، پزشکان فرصت کافی برای درمان بیماران خود اختصاص می‌دهند.

 

وی تأکید کرد: از آنجا که براي گردشگران سلامت، شاخص‌هاي هزينه درمان، کادر درماني متخصص، تجهيزات به‌روز، امنيت و فرهنگ کشور و... از اهميت برخوردارند، امروز مفتخر هستیم که اعلام کنیم در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با وجود این امکانات و زیرساختها، بیماران خارجی می‌توانند با کمال آسایش پذیرش و فرآیند درمانی خود را پیگیری کنند.

 

پیگیر همکاری با حوزه سلامت خراسان شمالی از طریق دیپلماتیک خواهیم بود

 

روشن خوجه قلی اُف استاندار آخال ترکمنستان در این نشست، اظهار کرد: هیات امروز که از بیمارستان بازدید کردیم، همگی مرتبط با حوزه سلامت هستند که با امکانات و شرایط بخش بهداشت و درمان خراسان شمالی آشنا شدند و با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، از طریق دیپلماتیک آماده همکاری های بیشتر هستیم.

 

وی با بیان اینکه قرابت جغرافیایی و فرهنگی دو استان می تواند زمینه های همکاری های بیشتری را فراهم کند، گفت: دانشگاه مراد قاری اوف ترکمنستان یکی از دانشگاه‌هایی است که می‌تواند همکاری خود را با دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی آغاز کند و پس از آن سایر دانشگاه ها هم می توانند همکاری های لازم را داشته باشند.

 

وی افزود: با نماینده سیاسی وزارت امور خارجه جهت هماهنگی نهادهای دولتی اعلام آمادگی می کنیم و امید داریم نشست‌ها و کنفرانس ها و همکاری‌های بین المللی بین دو کشور افزایش یابد.

 

حسن ناهیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه سلامت یکی از نعمت های بی بدیل الهی  است، گفت: با توجه به نیاز هیشکی به سلامت نیازمند افزایش سطح سلامت ، پیشگیری از بیماری ها و تشخیص درمان هستیم.

 

وی اظهار داشت: امیدواریم با سفر استاندار آخال ترکمنستان و هیات همراه توفیقات و نتایج خوبی در بخش بهداشت و درمان دو استان خراسان شمالی و آخال ترکمنستان حاصل شود.

 

به گزارش وبدا، سرکنسول ترکمنستان در مشهد، رئیس اداره سلامت استانداری آخال، رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های استان آخال، پزشک ارشد بیمارستان چندمنظوره بخش گوگ تپه استان آخال و پزشک جراح بخش جراحی بیمارستان چندمنظوره بخش گوگ تپه استان آخال ازجمله همراهان استاندار آخال در این بازدید بودند.